Kui toodad füüsilisi tooteid või oled sellega just alustamas, oled kindlasti kuulnud soovitust: “Müü oma tooteid Amazonis. Sealt kindlasti ostetakse!”
Päris nii see kahjuks siiski ei ole. Ainult väike protsent ettevõtjaid on maailma kõige kiiremini arenevas e-poes edukad. Tegime selle kohta kiire ülevaate SIIN.
Kui oled Private Label seller, siis 95% Sinu edust on õige toote valik. Ettevõtjatele, kelle jaoks Amazon põhimüügikanal ei ole, on see % märksa väiksem, kuid endiselt kõrge.
Milliseid tooteid ei tasu Amazonis müüa?
- Tavakaubad – kuigi just tavakaubad teevad Amazonis enim käivet, siis pead arvestama, et suure tõenäosusega astuksid konkurentsi hiinlaste ja Amazoni endaga. Nende marginaale ja lõpphinda sa trumbata ei suuda. Loe altpoolt, milliste “tavakaupadega” sul siiski võimalus on.
- Liiga uued ja innovaatilised tooted – leiutasid midagi enneolematut? Super. Alusta müüki Kickstarteris ja IndieGogos. Amazoni edu sõltub eelkõige nõudlusest ja otsingumahtudest. Arvesta, et kui Su toode pole mingis vormis jõudnud vähemalt “Early majority” faasi, siis sellega tõenäoliselt Amazoni asja ei ole.
- Enamik mööblist – kui sul juhuslikult pole endal hea hinnaga vaheladu sihtriigis, kust tooteid välja saata, siis meie kogemuse põhjal võib näiteks diivani müümisel kogu su marginaal ja rohkemgi minna ainult Amazoni logistika kulude katteks. Erandiks on väiksemad mööbliesemed.
- Suurem osa riidekaupasid – siin esineb 3 probleemi: väga madalad hinnad, kõrge tagastusprotsent ja fakt, et iga aasta või kahe tagant moetrendid muutuvad. See muudab Sinu senise reviewde töö ja Amazoni “infrastruktuuri” ülesehituse võrdlemisi kasutuks.
- Käsitöökaup – selle jaoks on palju parem platvorm Etsy. Tõenäoliselt on tootmiskulud ja -mahud Amazoni mudeli jaoks mittesobivad. Amazonil on küll olemas oma Handmade platvorm, kuid see pole saavutanud veel erilist menu.
- Kiirelt riknevad (toidu)kaubad – Amazoni reeglite kohaselt peab kaup säilima vähemalt 3 kuud alates lattu saabumisest (kehtib Fulfilment by Amazon ehk FBA mudeli puhul).
- Tooted, mille lõpphind on alla 12 USD – on tõenäoline, et kuni 70% lõpphinnast läheb logistikakulude alla. Kui su toote lõpphind on vahemikus 10-15 USD, saab mõnel juhul veel mängida Amazoni Small & Light programmiga, kuid reeglina aitab see säästa logistikakuludelt vaid ca. 10%. Selliste toodete puhul tasub mõelda, kas on võimalik kokku panna toodetekomplekte, et saada lõpphinnaks näiteks 30 või 50 USD / EUR.
- (Kallid) ehted – kullast, hõbedast ja vääriskividega toodete müük saab toimida alles siis, kui sul on võimalik tõestada, et sul on olemas ka “päris” pood, millega teed vähemalt 50 000 USD aastas käivet. Loe lähemalt SIIT (info võib ajas muutuda).
- Ohtlikud kaubad – lõhkeained, relvad, mitmed kemikaalid ning osad patareidega tooted. Loe lähemalt SIIT.
Kindlasti läheb siia nimekirja veel üksjagu tooteid, kuid need on põhilised.
Millised tooteid siis Amazonis müüa tuleks?
Eelkõige pea silmas eristumist, tavakaupade sügavamaid nišše ehk spetsiifilise probleemi lahendamist spetsiifilisele kliendile. Sa ei müü toodet, vaid lahendad probleeme.
Edukaimad on need, kes suudavad suuri nišše oma huvitava “spin-i” või eristuva elemendiga võluda, näiteks:
- Hea disainiga funktsionaalsed tooted – disainiga on raske eristuda disainitoodete turul. Küll aga võib hästi peale minna hea disainiga kodukaup.
- Konkreetsele ostjaskonnale või väärtussüsteemi propageeriv toode – Black Rifle Coffee Company USA-s müüb kohvi inimestele, kes on konservatiivse maailmavaatega. Kohv on suure käibega kaup ning konservatiivse maailmavaatega inimesi on USA-s umbes pool. Kui ostjal on valikus tavakohv ja tema maailmapilti kõnetav valik, on otsus tõenäoliselt viimase kasuks.
- Premium toode – kas su toode on oluliselt kvaliteetsem kui enamus konkurentidel? See võib olla hea nurk, kui seda veel Amazonis ei ole. Arvesta, et tõenäoliselt saad müüa oma tooteid siiski 20-30% kallimalt kui keskmine, mitte 2-4 korda. Vastasel juhul muutub toode liiga eksklusiivseks.
- Kõige-kõigem toode – parema nimetuse puudumisel kutsun neid kõige-kõigemateks toodeteks. Kõige pikema elueaga madrats, pehmem padi, teravam nuga, kiiremini imenduv õli jne. See on variatsioon punktist number 2, aga oma enam kui kaheaastase ja viiekümne toote kogemuse pealt oleme märganud, et tooted, kes ennast nii positsioneerivad, on peaaegu alati edukad. Loomulikult peab toode ka lubadusele vastama ning promotud omadus ka kliendile oluline olema.
Jällegi, neid tooteid ja võimalusi on veel mitmeid. See nimekiri on mõeldud selleks, et anda Sulle esmane arusaam, mis toimib ja mis mitte.
Enne Amazonis müümise alustamist, kontrolli oma käibe potentsiaali!
Amazon on eelkõige otsingumootor mitte e-pood. Raske on müüa toodet, millele nõudlust ei ole.
Käibe potentsiaali välja selgitamiseks on 2 võimalust:
1. Kasuta selleks ühte nendest tööriistadest:
- Jungle Scout Chrome Extension – maksab 97 USD ja kuigi ükski tööriist pole lõplikult täpne, siis saad sellega enam-vähem tunnetuse kätte, milline turuseis on. Kodulehel on olemas ka lihtsad videod, mis õpetavad tööriista õigesti kasutama.
- Market Intelligence – maksab 20 dollarit kuus ja saad igal hetkel kasutamise pooleli jätta. Erinevad testid näitavad, et see on märksa täpsem kui Jungle Scout. Vali kodulehel “Solutions” –> Market Intelligence ja sealt kõige tavalisem plaan. Kui kasutad koodi GLQ3BKJVLP, saad veel 10 dollarit oma esimese kuu maksumusest alla
- Unicorn Smasher – tasuta tööriist ja (ilmselt seetõttu) ka vägagi ebatäpne. Samas näed ära, kas on turu käive on null või midagi seal ikka liigub. Hoiatan selles osas, et testides Unicorn Smasherit enda toodete peal näitas see kuni kümnekordset müükide erinevust tegelikkusest. Enne, kui otsustad Amazoni minna, vaata kindlasti ka Jungle Scout või Market Intelligence tööriistaga.
2. Tee koos meiega põhjalik turu-uuring
Esmases konsultatsioonis saame näha, kas turu-uuringu tegemine on õigustatud või mitte. Kui jah, siis loome sulle põhjaliku ülevaate kogu turust, konkurentsisituatsioonist, marginaalidest ning aitame sul andmeid õigesti interpreteerida. Võid oma aja broneerida SIIN.
Kontrolli võimalikke marginaale
Amazon on loonud lihtsa tööriista, et kalkuleerida müügiga seotud kulusid.
USA: https://sellercentral.amazon.com/hz/fba/profitabilitycalculator/index?lang=en_US
UK ja EU turud: https://sellercentral.amazon.co.uk/hz/fba/profitabilitycalculator/index?lang=en_GB
Sisestama pead toote identifikaatori, kellega oma toodet võrdled ehk ASIN-i (Amazon võtab Sinu konkurendi toote aluseks, et anda sulle ülevaade logistika kuludest ja Amazoni tasudest). Tavaliselt on see URL-s kohe peale tähekombinatsiooni dp.
Leiad selle alati ka tootelehelt.
Kui ASIN kood on kopeeritud, siis sisesta see Amazon FBA fee kalkulaatorisse (lingid üleval pool) ning Amazon Fulfilment tulpa sisesta:
- Toote planeeritud lõpphind
- Toote omahind
- Amazoni lattu saatmise logistikakulu ühiku kohta (pane lihtsalt ennustus)
Kui vajutad nuppu “Calculate,” saadki kätte oma kasumimarginaali. Siit peaksid maha arvama veel Amazoni reklaamikulud, platvormitasud ning muud turunduskulud.
Toote planeeritud lõpphinna lahtris on soovitatav on kasutada turu keskmist hinda või lähedase konkurendi hindasid, et saada adekvaatne võrdlus.
HOIATUS: Kunagi ei maksa teha otsust ühe toote võrdluse või ainsa arvutuse pealt. On mitmeid detaile, millega on võimalik eksida ning tulemusi valesti interpreteerida. Tulemusena võid sattuda olukorda, kus marginaalid ja käibed pole oodatule isegi ligilähedased. Soovitatav on nende tööriistadega mõned tunnid katsetada ning eri tooteid ja märksõnu vaadata.
Veel parem, kui teeme seda koos või lased meil teha kogu turu-uuringu, et vältida kalleid vigu. Kirjuta meil SIIN, et teada saada, kas Sinu toode sobib Amazonis müümiseks ning milline on selle potentsiaal!